Alle ansatte i Signo skal lære om personvern- og informasjonssikkerhet. Til å hjelpe oss med det har vi ansatt samtale-roboten "Conrad".
Conrad dukker opp hos alle ansatte og inviterer dem til å ta kurset i personvern- og informasjonssikkerhet.
Av John Herfindal
De som kjenner litt til stiftelsen Signo vet at Conrad er et sentralt navn. Da arbeidet startet i 1898 var det døveprest Conrad Svendsen som var grunnleggeren. Nå har han fått en digital navnebror i samtale-roboten Conrad. I samarbeid med digitalselskapet Prepp har Signo den digitale budbringeren.
Personvern og informasjonssikkerhet er ekstra viktig for Signo.
- I jobbene våre håndterer vi viktige personopplysninger hver eneste dag. Det er opplysninger om de som bruker våre tilbud og tjenester og personopplysninger om alle ansatte. Derfor er det svært viktig for oss å gi god opplæring til alle våre ansatte i personvern-lovgivning. For oss som en ideell tjenesteleverandør til det offentlige er det viktig å finne smarte og effektive måter å løse oppgavene på, sier kommunikasjonssjef Øyvind Woie.
Signo er en stor organisasjon med 7 ulike virksomheter og trenger å ha gode informasjons- og samhandlingsplattformer.
- Vi har valgt Workplace fra Facebook som vårt intranett. Der knyttes 1300 ansatte sammen. De kan kommunisere, dele kunnskap og informasjon uansett hvor de måtte befinne seg. Det er i denne «verdenen» Conrad jobber, forklarerWoie.
Samtaleroboten dukker opp samtidig hos alle ansatte i Signo og inviterer dem til å ta et e-læringskurs. Via chatten i workplace kan den ansatte velge om han/hun vil ta kurset umiddelbart eller vente. Dersom ansatte velger å vente, dukker Conrad opp dagen etter. Hvis man ikke tar kurset kan Conrad komme tilbake flere ganger.
Conrad har i løpet av halvannen uke fått over 200 ansatte til å gjennomføre et grunnleggende kurs om personvern.
- En samtalerobot kan gjøre de oppgavene som er kjedelige og rutinepregede. Det kan handle om påminnelser om frister, innleveringer og rapportering, sier Woie.
- Conrad kan operer på alle plattformer og vi tror dette er en effektiv og rimelig måte å utføre flere oppgaver. Leverandøren av roboten ser blant annet for seg at slike samtaleroboter kan hjelpe til med reiseregninger og andre faste oppgaver.
Men en slik «bott», som det også kalles, kan også gi opplæring i tegnspråk eller hjelpe ansatte til å bli kjent med arbeidsplassen sin, sier Woie.