Digital jobbveiledning – korona-effekt med positive følger

Signo Rycon AS sine veilederne måtte tenke helt nytt for å få jobbsøkerne ut i arbeid. Det har gitt effektiv og nyttig lærdom de vil ta med seg også etter korona-perioden.

Hanna Cederstrøm veileder digitalt

Digital betyr effektiv

Digital veiledning gir mulighet til flere kortere samtaler gjennom arbeidsdagen. - Det har vist seg å være effektivt, sier Hanna Cederström. Foto: Privat

Av Elisabeth Moe, Hanna Cederström og Iselin Brenden

- Vi har hele tiden måttet forholde oss til nye instrukser fra myndighetene, forteller veilederne på Signo Rycon AS, Hanna Cederström og Iselin Brenden fra hvert sitt hjemmekontor. Gjennom tiltakene oppfølgning og avklaring, på oppdrag fra NAV, jobber de for at døve, hørselshemmede og personer med utfordringer knyttet til hørsel, kommer seg ut i arbeid i Oslo og Viken.

Nye metoder har vokst frem

Mange av jobbsøkerne i tiltakene til Signo Rycon AS er ambisiøse og vant til å møte opp til veiledningssamtaler, jobbsøkergrupper eller arbeidspraksis hos andre bedrifter. Nå skulle de plutselig holde seg hjemme. Veilederne måtte også ta med PC-ene hjem.

- Vi har hatt en bratt læringskurve og måttet se på nye muligheter, sier Cederström.

Hanna forteller at jobbsøkerne har fått oppgaver som de kan jobbe med hjemme. De har brukt tiden godt med for eksempel samtaleverktøyet VIP24, veiledningssamtaler, gruppeveiledning og intervjutrening på video. Det gir søkerne en digital kompetanse som kommer godt med senere.

- Vi har brukt mer tid til samtaler og arbeidsrettet kontakt med jobbsøkerne nå. Dette har vist seg å være effektivt og motiverende i jobbsøkerprosessen, sier Cederström. 

Møter andre i samme situasjon

- Vi har skreddersydd aktivitetene. Vi har også laget mindre grupper hvor vi har matchet jobbsøkerne med hverandre. Alt ut fra språknivå, hvor jobbsøkerne er i prosessen og den kommunikasjonsformen de føler seg trygge på. Selv om jobbsøkerne sitter hjemme alene nå, møter de andre i samme situasjon.

Mann med mørkt skjegg smiler i rød uniformsjakke.

Strålende fornøyd

Roberto Cruz har fått på seg BAUHAUS-uniformen. Han fikk seg jobb midt i krisen og med sosial distansering. Foto:Privat

Døve Roberto fikk jobb midt i koronakrisen

Flere bedrifter er fortsatt i drift og har behov for arbeidskraft. Rett før koronakrisen var døve Roberto Cruz fra Mysen på jobbjakt. Hanna Cederström forteller at han ble innkalt til intervju hos BAUHAUS Vestby. Han ventet på et eventuelt andregangsintervju. Ukene gikk, håpet sank, men plutselig ble han innkalt.

Cruz gjennomførte intervjuet med tegnspråktolk fra NAV via Teams på mobilen. Dette hadde aldri blitt gjort før.

- Men det fungerte supert, forteller Roberto.

Ansatte en døv person for første gang

Driftsassistent Inger Johanne Stokstad bekrefter. Etter et par dager ble det ansettelse hos BAUHAUS i Vestby.

- Vi hadde aldri hatt en døv medarbeider tidligere og var spente på kommunikasjonen, forteller Stokstad.

Første del av opplæringen ble gjennomført med tolk via Teams, men etter hvert brukte de mye kroppsspråk for å forklare rutinene i varemottaket.

Kommunikasjonen går greit

- Vi har bare fått positive tilbakemeldinger og det er lett å kommunisere med Roberto, også uten tolk. Er det noe spesielt, bruker vi papir og penn eller en mobiltelefon til å skrive med, sier Stokstad.

Cruz har også fått et skilt på jakken som viser at han er døv med hensyn til kundehenvendelser. 

- Det er genialt! Da blir det ikke så mange misforståelser, sier Cruz, som allerede trives godt i jobben.

Signo Rycon ser lyst på fremtiden

Omstillingen i forbindelse med korona har vært svært tøff for Signo Rycon, men også veldig spennende og lærerikt. De ser at video er løsninger som kan legge grunnlag for å utvide tilbudet til å dekke flere geografiske områder.

- Vi får henvendelser fra hele landet, forteller Cederström og Brenden.

Kompetansen på arbeid og hørsel blir etterspurt av mange, og Signo Rycon har sett hvor effektivt digital arbeidsveiledning kan være. Dette vil de jobbe med også når ting normaliserer seg.

- Forhåpentligvis vil et godt utviklet digitalt tilbud føre til at flere hørselshemmede jobbsøkere bruker tilbudet og kompetansen som Signo Rycon har. Slik kan mange flere komme ut i ordinært arbeid, avslutter de optimistisk.