Signo skole- og kompetansesenter utviklet en ny lærings-app tidligere i vinter. Rett før koronautbruddet ble en fullversjon sluppet. Lærer og medutvikler, Hanne Storlid Eldevik, sier at hun ikke har funnet noen annen måte å løse skoleoppgaver så bra på.
- Før koronatiden filmet vi en elev-elev-situasjon. Vi så mestringsglede: De erfarte at jeg kan! og vi kan! De lærte, støttet og klappet for hverandre. Her sitter Tine Klovning og Heidi Marie Karlsen i "high five-stemning".
Tekst: Elisabeth Moe
Skoler i Agder, Troms og Finnmark og Viken lurer på hvordan dette fungerer. De vil gjerne prøve. Noen av lærerne tenker appen brukt sammen med tegnspråklige elever og elever som trenger ASK-støtte. (ASK= Alternativ og supplerende kommunikasjon).
Appen er lagt til i NAV og Statped sine App-bibliotek og er tilgjengelig for alle gjennom App Store og Google play-butikken. Den er gratis og lærer og/eller arbeidsleder kan opprette brukere og tildele passord. Se filmen som viser funksjonene i appen.
Sammen med fire voksne elever, fra 25 år og oppover, har de to lærene ved Signo skole- og kompetansesenter, Britt Helene Dyrvang og Hanne Storlid Eldevik kombinert Facetime-samtaler med appen. Alle fra hver sin PC.
- Det er så gøy å se hvor aktive og motiverte elevene er, forteller de to lærerne og er oppriktig glade for det de ser.
Elevene på voksenopplæringen ved Signo kompetansesenter har behov for tegnspråk, tegnstøtte og ASK. Noen har også vansker med å knekke lesekoden.
- Før koronatiden filmet vi en elev-elev-situasjon. Vi så mestringsglede. De erfarte at jeg kan! og vi kan! De lærte, støttet og klappet for hverandre. Bekreftet hverandre med å si: «Ja, dette fikser vi!» Overgangen til å sitte hjemme og utføre oppgavene i appen ble ikke så vanskelig for dem.
Appen sender et push-varsel når lærerne sender nye oppgaver. Med en gang elevene ser det, er de så ivrige at de løser den.
- Vi savner å kunne legge ut oppgaver som blir tilgjengelig på et tidspunkt vi selv bestemmer, sier de to lærerne.
Eldevik er fornøyd. I starten av hjemmeskoleperioden sendte hun bare oppgaver i appen. Det fungerte bra, men det kunne videreutvikles.
- Jeg hadde for eksempel en elev hvor jeg sendte oppgaver i appen, så snakket vi oss gjennom dem i Facetime.
- Å se stoltheten og gleden over å kunne "bevise" alt eleven kan, er fantastisk inspirerende! sier Eldevik.
De hadde kommet i gang med arbeidet før skolen ble heldigital under koronasmittevernstiltakene. - Det var fint, sier Eldevik.
- Dette kunne vi ikke ha gjort uten at eleven hadde jobbet med både Facetime og appen tidligere.