Signo har fått 2,2 millioner av Vestfold fylkeskommune til et prøveprosjekt med selvkjørende buss. Men hva er egentlig dette prosjektet med selvkjørende buss, og hvorfor gjør vi det?
Bussen vil ha 7 stoppesteder langs en rute fra Signo på Sukke og Andebu sentrum. Flere historier
Hurra! Vestfold Fylkeskommune har bevilget midler til et 9 måneders prøveprosjekt med selvkjørende buss, som skal gå i rute mellom Signo og Andebu sentrum. Målet vårt er at bussen skal være i rute allerede høst 2020.
Prosjektet har som mål å gi merverdi for brukere, ansatte, lokalmiljøet samtidig som det skal være et miljøprosjekt. Målsetningen er at bussen skal:
Selvkjørende buss - er nok litt misvisende i denne sammenhengen - for dette er ikke en buss som tar egne selvstendige valg. Det vil nemlig være en sjåfør, eller vert, ombord som skal hjelpe bussen å ta beslutninger underveis. f.eks ved vikeplikt. Den skal kjøre, langs en forhåndsbestemt rute, i et forhåndsbestemt tempo.
Bussen vil ha 7 stoppesteder langs en rute fra Signo på Sukke og Andebu sentrum. Deler av ruten går på vanlig vei, noen steder på gangvei. Bussen vil ha redusert fart enkelte strekninger. Bussen reduserer farten og stopper automatisk når gående, syklister eller dyr står/går i veien, og det er derfor greit at den da ikke blir påkjørt bakfra.
NRK var på besøk under utprøvingen. Her blir Rachada, en av beboerne på Signo Vivo, intervjuet om prøveturen.
Bussen er åpen for alle på ruten. Skolebarn (med foreldre) og eldre vil også kunne ha nytte av bussen. Rutetider, sanntidssystem osv. vil bli tilgjengelig gjennom app. Kanskje også gjennom VKT sitt system?
Ta kontakt med:
Knut Erik Østbøll (Prosjektleder, Signo Vivo)
Morten Borge (Virksomhetsleder i Signo Vivo)
Kjell Håkon Andersen (Direktør Signo Skole og kompetansesenter)
Ketil Stokke-Johnsen (Virksomhetsleder i Signo Grantoppen)
Ken Davidsen (Assisterende generalsekretær, Hovedkontoret)