Grethe C. Reiersen, fagkoordinator
Telefon: Mobil: 932 28 064
grethe.carin.reiersen@signo.noGrunnkompetanse – arbeidsliv skal ha et tydelig fokus på å kvalifisere eleven til arbeids- og yrkesliv i tilrettelagt eller ordinær bedrift. Det innebærer at en betydelig del av opplæringen skal rettes mot kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er viktige i arbeidslivet. Denne delen av opplæringen benevnes som "arbeidslæring".
Arbeidslæring innebærer også utprøving av ulike arbeidstyper og produksjonsmåter gjennom praksis i bedrift. Til dette formålet benyttes ulike arbeidsarenaer innenfor arbeidsmarkedsbedriften Signo Grantoppen AS, eller andre bedrifter i nærheten av skolen.
I tillegg til å forberede eleven til arbeidsliv, legges det vekt på å utvikle elevens ferdigheter og holdninger knyttet til språk, sosialt samspill, aktiviteter i dagliglivet (ADL) og personlig økonomi. Opplæringen er samfunnsorientert med siktemål at eleven skal bli en mest mulig bevisst borger og forbruker. For elever med internatplass vil det være mulig at deler av opplæringsområdene ivaretas som en del av internatets sosialpedagogiske tilbud.
Elevens ønsker og forutsetninger vil avgjøre hvor stor plass fagopplæringen skal gis sammenliknet med de andre områdene nevnt her. Når forholdene ligger til rette for det, vil opplæring i fag kunne prioriteres høyt for et tydelig yrkesrettet innhold. I utgangspunktet må fagene og yrkene hentes fra de utdanningsprogrammene skolen tilbyr. Eksempler på dette er: gartnerfaget, bakerfaget, kokkefaget eller industriell matproduksjon. Det vil også være mulig å rette opplæringen mot områder som ikke ligger i utdanningsprogrammene skolen tilbyr, som for eksempel salgsfaget eller logistikkfaget. Dette forutsetter at skolen kan skaffe til veie relevante praksisarenaer innen disse fagområdene.
Opplæring mot Grunnkompetanse – arbeidsliv skjer vanligvis ved tre år i skole, eller gjennom en kombinasjon av opplæring i skole og bedrift.
Opplæringen gis i grupperom og spesialrom i skolebygget, i skolens nære uteområde og på ulike arbeidsarenaer i arbeidsmarkedsbedriften Signo Grantoppen AS. I Signo Grantoppen kan elever som sikter mot Grunnkompetanse – arbeidsliv prøve ut og få opplæring i arbeidsoppgaver som: dyrehold, maskinell treproduksjon, tekstilhåndverk, vedproduksjon, skjøtsel av uteanlegg og grøntområder, samt produksjon og distribusjon av fruktkurver til bedriftskunder (Jobbfrukt). Det kan inngås avtale med andre bedrifter for å kunne tilby annen arbeidspraksis.
Opplæringen gis vanligvis gjennom tre år i skole. Uketimetallet er 26 timer.
Når eleven har behov for store avvik fra den ordinære læreplanen, kan den sakkyndige vurderingen tilrå innhold med et bredt tilfang av mål, virkemidler og aktiviteter for å tilstrebe forsvarlig utbytte av opplæringen.
For elever som velger et løp mot Grunnkompetanse – arbeidsliv må opplæringen ha innhold og mål med en tydelig yrkes- og arbeidslivsrettet profil. Men siden eleven har rett til individuelt tilrettelagt opplæring vil det også være mulig å bringe inn andre temaer og fag enn de som følger av læreplanene for det valgte utdanningsprogrammet. Valg av utdanningsprogram skal likevel tjene som en tydelig markør for elevens interesser og ambisjoner. For eksempel bør en elev med interesse for gartnerfaget, velge utdanningsprogram for Naturbruk. Men det er ikke til hinder for at elementer fra for eksempel utdanningsprogram for Restaurant- og matfag kan tas inn i den individuelle opplæringsplanen, begrunnet med at eleven har behov for slik opplæring.
Tilbudet passer for elever hvor yrke og yrkesidentitet antas å være vesentlig for å realisere drømmer, ambisjoner, personlig utvikling, positiv identitet og yteevne. Men som også har behov for at den opplæringen gir impulser og læring som støtter språkutvikling, sosiale ferdigheter, selvstendighet og ferdigheter knyttet til dagligliv og livsutfoldelse.
Her kan du lese om alternativet Grunnkompetanse – hverdagsliv.
Telefon: Mobil: 932 28 064
grethe.carin.reiersen@signo.no