Helse- og omsorgstjenester

Signo Vivo tilbyr bo-, helse- og omsorgstjenester i et miljø der tegnspråk er en sentral del av kommunikasjonen. Tilbudet finansierer gjennom individuelle avtaler mellom norske kommuner og Signo Vivo.

Møt noen som mottar tjenester av Signo Vivo.

I denne filmen forteller noen hvordan det er å bo og motta tjenester av Signo Vivo, og hvor viktig det er å leve i et miljø der du forstår og bli forstått.

Kommunen som oppdragsgiver

Signo Vivo sine oppdragsgivere er store og små kommuner over hele landet. Tjenestene er basert på en kontrakt mellom Signo Vivo og hjemkommunen. Avtalen sikrer en felles forståelse av hvilke oppgaver hver av partene skal løse og ha ansvar for.

Vedtak om tjenester

Den typiske tjenestemottakeren hos Signo Vivo er en person som har hørselshemning kombinert med kognitive utfordringer. Samtidig har tjenestemottakerne svært varierte behov og forutsetninger. Signo  Vivo tilbyr bo- og omsorgstjenester til mennesker som har rett på kommunale tjenester etter Kommunal helse- og omsorgstjenestelov. 

Hjemkommunen utformer tjenestevedtak som beskriver innhold og omfang av tjenestene.

Tjenestene

Disse følger kravene i kommunal helse- og omsorgstjenestelov. På denne måten fungerer Signo Vivo som en forlenget arm for den enkelte kommunen.

Dette er tjenester som gis: 

  • Praktisk bistand og opplæring/veiledning tilbys i hjemmet til tjenestemottakeren. Dette inkluderer hjelp til daglige gjøremål som rengjøring, matlaging og personlig hygiene. Boligene er tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelser, med mål om at hver enkelt skal kunne bo hjemme så lenge som mulig.
  • Helsetjenester, for eksempel tilrettelegging for oppfølging av lege, tannlege, ernæring, mobilitet, oppfølging av kroniske sykdommer der målet er å forebygge sykdom og fremme helse.
  • Sosial støtte og tilrettelegging for å bidra til en mer aktiv og meningsfylt fritid, samt hjelp til å delta i tilrettelagt arbeid/aktivitet.
  • Kommunikasjonshjelp ved at tjenestene gis på tegnspråk og alternativ og supplerende kommunikasjon som også omfatter kommunikasjon med personer som har dobbelt sansetap.

Tjenesteytere

Signo Vivo sine ansatte er helsepersonell, og tjenester som gis er blant annet helsetjenester i hjemmet, praktisk bistand og opplæring, veiledning og samtaler. Tjenesteyterne skal legge til rette for høy grad av medbestemmelse og beslutningsstøtte for den enkelte tjenestemottakeren.

Hva betyr det at tjenestene gis i et tegnspråklig kommunikasjonsmiljø?

Tjenestene som Signo Vivo gir i henhold til tjenestevedtaket, er de samme tjenestene som alle kommuner gir til andre innbyggere med et omsorgsbehov. Forskjellen er at Signo Vivo gir disse tjenestene på tegnspråk og er tilpasset den enkeltes kommunikasjonsform. 

Hvordan gi tjenester til personer som har kombinert syns- og hørselshemming. 

"Døvblindhet er en kombinert syns-og hørselshemming av så alvorlig grad at de nedsatte sansene vanskelig kan kompensere for hverandre. Det gjør døvblindhet til en egen funksjonshemming". Døvblindhet begrenser i varierende grad en persons aktiviteter og hindrer full deltakelse i samfunnet. Det påvirker sosialt liv, kommunikasjon, tilgang til informasjon, orientering og omgivelse og mulighet for å bevege seg trygt og fritt omkring. Taktilsansen blir spesielt viktig ved forsøk på å kompensere for den kombinerte syns-og hørselshemmingen. En person som har denne funksjonsnedsettelsen, nyttiggjør seg ikke tegnspråk alene. Derfor blir det tilrettelagt med bruk av taktile tegn, haptisk kommunikasjon eller konkrete symboler eller gjenstander som gir mening for den enkelte. (Nordisk definisjon - https://nordicwelfare.org/

Kontaktinformasjon dersom du ønsker å vite mer: